PAMÁTKY VÝZNAMNÉ VEŘEJNÉ STAVBY MOST U MOSTNÍ BRÁNY
ZPĚT NA VÝPIS visit cheb ikonka šipky

Most u Mostní brány

Původní most již neexistuje. Dnes na jeho místě stojí betonová stavba.
Objekt již neexistuje
Nejstarší most u bývalé Mostní brány byl až do poloviny 20. století jediným mostem přes Ohři ve městě, který zajšťoval veškerý silniční provoz severním směrem k Františkovým Lázním a dále k hranici se Saskem a Bavorskem. V roce 1899 byl starý dřevěný, neustále opravovaný most nahrazen novým, moderním železným mostem a sloužil až do dubna 1945, kdy jej chebská domobrana vyhodila do vzduchu. Americkými ženisty vybudovaný provizorní dřevěný most byl při povodni na jaře roku 1947 poškozen a v dubnu zde ženijní vojenský útvar sestavil a vysunul přes řeku železnou konstrukci nového mostu. Přestože se jednalo o anglický ženijní most typu Bailey, byl až do roku 1988, nazýván mostem Americkým.

(bh)

Poté jej nahradil ocelový most s mostním tělesem ze dvou ocelových tubusů obdélníkového průřezu. Na původní žulové základy pilířů byly po svaření jednotlivých tubusů na pravé straně řeky, usazeny jeřábem z Vítkovic. Po ukotvení tubusů byly pak mezi sebou spojené překlenovacími pláty a tak dostal most celkovou šířku. Dále bylo dovařené zábradlí na úchyty připravené na svařenci tubusu předem. Následně byla celá konstrukce zvenčí strojně opískována a ze speciální lávky zavěšené dodnes na mostě, byla nanesena základní barva, poté pohledová šedá.

(Slavomír Leinweber)
Zobrazit více
visit cheb 
            most u mostní brány
visit cheb ikonka šipky ADRESA
HAVLÍČKOVA

Historické texty

Boháč 1999c

Na jaře 1899 přichází Cheb s konečnou platností o svůj nejstarší most přes Ohři u špitálu křížovníků s červenou hvězdou. Starý dřevěný most, zmiňovaný kronikáři již v roce 1374, byl jedním z důležitých vstupů do města a na nejstarších vedutách města z 16. století již rozpoznáme zděné pilíře zastřešeného mostu uzavřeného mohutnou Mostní bránou, kterou doplňovaly na pravém břehu dvě obranné věže. Most byl mnohokrát opravován a vylepšován a počátkem 18. století zde byly osazeny čtyři kamenné sochy světců. Po zrušení chebské pevnosti byl demolován na levém břehu Ohře v roce 1822 barokní ravelin, v roce 1833 byla zbourána již 24 let vyhořelá a neobydlená Mostní věž a z celého starého Chebu u Ohře zůstala jen strážnice a dřevěný most. Stále větší provoz znamenal nákladné opravy a téměř každých deset let vydávalo město velké peníze na stále nákladnější rekonstrukce mostu. Proto bylo rozhodnuto postavit nový, železný most. Výběrové řízení vyhrála v září 1898 Pražská strojírenská akciová společnost a v říjnu roku 1898 byla postavena provizorní dřevěná lávka, starý most stržen a kamenická firma Andrease Pöllmanna ze Skalky u Hazlova začala s upevňováním břehů a stavbou pilotů. Most byl projektován jako stavba 1. třídy s požadovanou zátěží 460 kg na m2. Do dubna roku 1899 postavili montéři firmy Ruston&Co. železnou konstrukci s dvěma 4,7 m vysokými oblouky a nový most dlouhý 39 m a široký 12 m byl ve dnech 23. a 24. května 1899 podroben zatěžkávací zkoušce. Přesně 40 009 cihel o celkové váze 216 384 kg vyzkoušelo statiku mostu. Pět koňských párů s povozy s dvanáctitunovým nákladem zjistilo, že se železná konstrukce pohnula v horizontální zátěži o pouhý 1 mm. Celková částka ve výši 58 000 zlatých se ukázala být dobrou investicí. Nový železný most byl úspěšně zkolaudován a Cheb tak za pouhých sedm měsíců po zahájení stavby získal nový most, který sloužil bez reklamačních oprav až do roku 1945.

(Boháč 1999)
Číst dále
© Copyright 2024 VisitCheb. Všechna práva vyhrazena